היה לי חלום: למה משינה היא הלהקה הישראלית הגדולה ביותר בעיניי, למרות הכל

פורסם: 18 במרץ 2014 ב-כללי
תגים: , , , , ,

להקת הרוק הגדולה ביותר

חלמתי חלום השבוע: אני נכנס לחנות דיסקים, מדפדף כהרגלי, ולפתע אני מגלה על המדף שיצא אלבום חדש למשינה! אני מתרגש, כי כבר התחלתי להתרגש כשיצא הסינגל האחרון שלהם עם רע מוכיח הגדול, אני מתרגש כי בקיץ כמעט ראיתי אותם בהופעה, ואז יובל בנאי חטף התקף לב, ואין הרבה תקווה שהלהקה תחזור להופיע בקרוב או אי פעם. אני מתרגש כי בזמן פסטיבל ערד 1995 הייתי בכיתה ז' לא הלכתי לראות את משינה, אבל את ההלם של האסון אני זוכר עד היום. אני מתרגש כי בעיניי משינה היא אגדת רוק אמיתית. אבל אז אני מתעורר, נזכר שמשינה כבר לא תופיע כנראה, נזכר ששלושת האלבומים האחרונים שלהם היו מאכזבים עד מאכזבים מאוד, ונזכר גם שאין הרבה אנשים שבכלל מסכימים עם כל מה שכתבתי עכשיו.

קצת נוסטלגיה:

מה לא אמרו עליהם? הרבה (מדי) דברים רעים ומעט (מדי) דברים טובים. אמרו שהם חקיינים, גנבי מוזיקה ורעיונות, לא מקוריים, ממוסחרים (בשנים האחרונות), מצחיקים מדי, לא מספיק מצחיקים… משינה היא אחת התופעות המושמצות ביותר במוזיקה הישראלית. במסגרת גל נוסטלגיה שתקף אותי לאחרונה, החלטתי להטיף מעל במה זו את דעתי האישית והמנומקת- משינה היא להקת הרוק הגדולה ביותר שהיתה פה. פשוט צריך להקשיב למוזיקה, ולהקשיב טוב.

אני רוצה לכתוב רק על אלבום אחד: האלבום השלישי, הנקרא "משינה (3)". כמה מקורי. כידוע, הוציאה משינה את אלבומה הראשון ב 1985 וזה זכה מיד להצלחה אדירה. שנתיים אחר כך, אחרי סיבוב הופעות מטורף שכמוהו לא נראה בארץ עד אז, הוציאה משינה את אלבומה השני- "משינה (2)", הכולל להיטים כמו "שלח לי מלאך" ו "אנחנו שניים". הוא נכשל. כמה נכשל? להופעת הבכורה שלו הגיעו 50 איש (!) ולא רבים יותר הגיעו להופעות הבאות. אף אחד לא קנה אותו, אף אחד לא שמע אותו. משינה הגיעה לסוף הדרך. די טיפוסי ללהקה ישראלית: אלבום ראשון מוצלח, אלבום שני כושל, זהו.

משינה 1989

אבל זה לא מה שקרה, והרבה בזכות שני אנשים: הראשון הוא בעז בן ציון, שהיה המפיק של הלהקה. מכיוון שאף חברת תקליטים לא הסכימה לשים כסף על להקה כושלת כל כך, החליט בן ציון לממן את הוצאת האלבום מכיסו. השני הוא ראובן שפירא, אחד המוזיקאים היחודיים שפעלו בארץ בסוף שנות השמונים ותחילת התשעים. שפירא הציע שהוא יפיק מוזיקלית את האלבום החדש (הוא היה שותף בהקלטות האלבום הראשון). שפירא היה מחובר ומעודכן למה שקורה באירופה, הקשיב הרבה למוזיקת ניו וויב בריטית: לא רק מדנס, אלא גם סטון רוזס, פוליס, ג'אם והסמית'ס, וגם דברים אפלים יותר, כמו ניו אורדר ופאבליק אימאג' לימיטד.

מהחיבור הזה נוצר אלבום מהודק, עם צליל אירופי מעודכן וחדשני, כפי שלא נעשה הרבה בארץ בשנות השמונים ועם נגינה ועיבודים ברמות שלא נשמעו עד אז אצל משינה.

משינה 3, 1988

משינה 3 כולל כל כך הרבה להיטים, שצריך להקשיב להם עכשיו שוב כדי להיזכר כמה הם טובים. תקשיבו ל"ברחובות שלנו": הבס שמלווה את השיר לכל האורך והפסנתר המדוייק שמצטרף בפזמון, ל"ד"ר קליני" עם הסאונד גיטרות העשיר והמודרני וקצב הסקא הבריטי, וכמובן ל"פולארויד", שאיכשהוא נשמע עדכני עד היום (מינוס הקלידים האייטיזים באמצע), ועם סולו בס על רקע בס, ל"שלמונזה", שגם הוא היה יכול להיות מוקלט במנצ'סטר או בליברפול של סוף שנות השמונים.

הפנינים המוזיקליות האמיתיות הן "סוזי בלי היד", שיר רציני (אחד הרציניים ביותר שמשינה כתבה), שגם הוא נשמע כמו רוק בריטי משובח ביותר (לא משוכנעים? תקשיבו לו בגרסת הופעה), ו"מעגל נפתח", שהוא אמנם שיר דאחקה במיטב המסורת המשינאית, אבל באותו הזמן גם תצוגת תכלית של נגינה Fאנקית מדויקת ועבודת צוות מדהימה של קלידים-בס-תופים-גיטרה-סקסופון.

האלבום נסגר בשיר הדאחקה "סר חינה", שאפשר כנראה היה לוותר עליו, אך כך או כך, משינה 3 הוא אלבום מצויין. פשוט מצויין.

משינה התאוששה מהמשבר, הוציאה את "העמותה לחקר התמותה", הפכה למפלצת אמיתית  חמש שנים אחרי משינה 3, עם "שיא הרגש", והשאר כמובן היסטוריה.

בנסון ודיין

תשמעו שוב את משינה 3, גם שירים מהאלבום הראשון, רני בפריז, מהעמותה לחקר התמותה, ממפלצות התהילה. תגידו אתם, האם קמה בארץ חטיבת קצב יותר מרשימה מבנסון-דיין, סולן יותר מגניב מיובל בנאי, וכן, תודו ששלומי ברכה קצת מצחיק גם אתכם לפעמים.

תודו ששווה לחלום על אלבום חדש.

מודעות פרסומת
תגובות
  1. עוז הגיב:

    מסכים מאוד.
    האלבום שלי הוא דווקא "להתראות נעורים שלום אהבה", לטעמי הקול המדויק של שנות התשעים.
    אגב, הכותרת בכוונה? בדיסק הנ"ל מצורף שיר אחרון סאטירי עם השם הזה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s